In de We Are Data – Mirror Room kun je ervaren hoe we met de nieuwste technieken een profiel van je kunnen opbouwen zonder dat je iets hoeft aan te raken of zelfs maar een vraag hoeft te beantwoorden.
Facereader
De belangrijkste techniek die we gebruiken is de FaceReader. Hiermee kunnen we gezichtsuitdrukkingen – en daarmee emoties – registreren. Maar ook je leeftijd en hartslag aflezen. De software hiervan is volop in ontwikkeling; langzamerhand kunnen machines beter emoties aflezen dan mensen onderling. Dit betekent dat persoonlijke profielen nog nauwkeuriger opgebouwd kunnen worden.
Metingen
Om je voorkeur af te lezen of je grootste angst te bepalen, hebben we verschillende omstandigheden gecreëerd die voldoende emotie oproepen om gemeten te kunnen worden. Ondanks de verschillende intensiteit van de scenes kunnen we deze onderling vergelijken, doordat we uitgaan van de gemiddelde reactie van de bezoekers. Hierdoor kunnen we van jou een bovengemiddelde voorkeur of angst vaststellen.
Ervaring
De installatie is daarnaast gericht op het blootleggen van je onbewuste voorkeuren. Testen zoals bij Project Implicit van Harvard University laten zien hoe leidend deze zijn. De installatie dwingt je keuzes te maken op basis van deze verborgen voorkeuren. We leggen je reactie vast, vergelijken de data en komen zo nóg meer van je te weten.
Profiel
De gezamenlijke Europese privacy toezichthouders hebben in 2012 gewaarschuwd dat bedrijven niet zomaar profielen van mensen mogen opbouwen met behulp van gezichts- en emotieherkenning. In de installatie heeft de bezoeker zelf de keuze het profiel te publiceren of juist niet te publiceren. Dit in tegenstelling tot de buitenwereld waar ongemerkt informatie wordt verzameld zonder dat je daar altijd zeggenschap over hebt.
Interpretatie van data
Zijn de metingen en het profiel wetenschappelijk waterdicht? Nee. Daarvoor zouden we de installatie aan een langdurig wetenschappelijk onderzoek moeten onderwerpen, als dat al kan. In de praktijk worden echter al conclusies getrokken op basis van informatie die van jou verzameld wordt. Data heeft een objectief karakter, maar de interpretatie van data is vaak verre van objectief. De We Are Data – Mirror Room confronteert je juist met deze stap in de hoop dat het bijdraagt aan jouw data-intuïtie. Hierdoor kun je nog beter bepalen welke data je wilt afstaan, en welke niet.