WE ARE DATA is al sinds 2014 bezig om het publiek bewust te maken van de mogelijkheden van gezichtsanalyse en emotiedetectie. De techniek die wij in de installatie gebruiken is opeens in het nieuws omdat er reclamezuilen op Nederlandse stations en winkelcentra staan die filmen en tellen voorbijgangers. Als iemand blijft staan, kan een programma persoonlijke kenmerken als geslacht en leeftijdsgroep vaststellen. Mag dit wel vraagt de Autoriteit Persoongegevens zich af??? We zijn benieuwd naar de uitkomst van hun onderzoek.
Na ongeveer tien minuten weet de stem het zeker. Mijn drukke klikgedrag, ‘competitief en irrationeel’, kan maar één ding betekenen: man. Gewoon door mijn muis te bewegen heb ik al veel meer over mijzelf verteld dan ik vooraf had bedacht – of misschien zelfs wilde.
Het gaat hier om clickclickclick.click, een nieuwe online ervaring waarin elke klik betekenis heeft. Klik je op de grote groene knop in het midden van het scherm en zo ja, hoe lang, hoe vaak? Laat je de cursor er links of rechts van rusten? Of doe je helemaal niet rustig aan, maar ga je druk met de knop slepen en je browser aanpassen? Clickclickclick.click volgt op de kunstinstallatie WE ARE DATA en behandelt op eenzelfde ludieke, maar toch ook serieuze manier thema’s van big data en privacy.
The Art of Impact brengt door het fonds ondersteunde projecten in beeld. In aflevering 1 nemen ze een kijkje in We Are Data’s Mirror Room; een spiegelkamer die je confronteert met persoonlijke gegevens, waarvan je niet eens wist dat je ze prijsgaf. Een ontmoeting tussen de nieuwste identiteitssoftware, argeloze bezoekers en een privacyvraagstuk.
Van 19 – 21 Augustus 2016 staat de WE ARE DATA – Mirror Room op het LowLands festival in Biddinghuizen. Kom de installatie bezoeken op Cape LowLands van 10:00-22:00 uur.
Op maandag 27 juni heeft de WE ARE DATA – Mirror Room haar eerste locatie verlaten, de FabCity campus in Amsterdam. Dank aan het geweldige publiek! En tot ziens op het volgende event.
In onze huidige samenleving is het delen van persoonsgegevens een belangrijk onderdeel geworden, maar de impact daarvan is nog niet bij iedereen even helder. WE ARE DATA probeert daar verandering in te brengen. Considerati heeft haar steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van de Mirror Room door juridisch advies te geven met betrekking tot privacy.
Onlangs bezocht Fonds 21 de WE ARE DATA – Mirror Room. WE ARE DATA maakt, volgens deze medefinancier van het project, een interessante vertaalslag van een ingewikkeld onderwerp naar een breed en divers publiek. Het project weet de huidige “state of the art” technologie te gieten in een multimediale ervaring die goed aansluit bij de actuele vraagstukken van de huidige generatie.
Het is vrijdag de 13de. Als twee dames van het bedrijf NOLDUS de FabCity campus betreden bekruipt hen een onbestemd gevoel… Slogans als ‘de toekomst is aangekomen’, ‘het drinken van water wordt steeds schaarser’ en ‘hoe gebruiken en misbruiken wij data’. Tussen de paviljoens, installaties en prototypes over de toekomst van het dagelijks leven vinden zij hun bestemming: de WE ARE DATA – Mirror Room.
Mensen moeten beseffen hoe het verzamelen, de verkoop en het gebruik van gegevens in z’n werk gaat, zelfs als ze niet weten dat dit gebeurt. Data heeft een grote invloed op hun persoonlijke en professionele leven. De WE ARE DATA – Mirror Room draagt bij aan deze bewustwording.
De VPRO is (media)partner van het project WE ARE DATA – Mirror Room. De multimediale installatie laat mensen ervaren hoe het voelt om ‘data te worden’. Ellen van Dalen van VPRO bezoekt de Mirror Room en deelt ervaringen in een online artikel.
Emmie Kollau van het VPRO radioprogramma ‘Nooit Meer Slapen’ maakte een reportage over de WE ARE DATA – Mirror Room en Big Data. Initiatiefnemer Tijl Akkermans en technisch specialist Tjerk Kostelijk aan het woord.
Of je het nu wilt of niet, jouw data wordt continu gemeten en opgeslagen. De WE ARE DATA – Mirror Room laat jou zien wat met behulp van nieuwe technologie allemaal gemeten kan worden. Volgens online magazine BRIGHT is het een stuk confronterender dan je denkt.
Minister Bussemaker en Burgemeester van der Laan komen op 11 april 2016 de FabCity campus, onderdeel van de viering van het Nederlands Voorzitterschap van de Europese Unie, officieel openen. Tijdens de openingsceremonie wordt de WE ARE DATA Mirror Room genoemd, aangezien het meten van persoonlijke data en het debat over privacy een belangrijk EU-onderwerp is.
Na een intensieve periode van bouwen en ontwikkelen, is het dan zover: de WE ARE DATA – Mirror Room wordt naar z’n eerste locatie gebracht. Op de FabCity campus in Amsterdam zal er echter nog flink aan de installatie gesleuteld worden. De Mirror Room gaat een aantal dagen open voor tests met het publiek van FabCity. De officiële kick-off vindt plaats op 13 mei.
Vanavond vond de tweede WE ARE DATA avond plaats in Pakhuis de Zwijger. Geprogrammeerd door Baltan Laboratories en in samenwerking met De Waag Society, het Rathenau Instituut en Europe by People, kwam een groot publiek af om mee te denken en praten over de toegenomen intimiteit tussen technologie en ons lichaam.
Hack het Body is een van de meerjarige programma’s van Baltan Laboratories in Eindhoven. In dit programma exploreren zij de relatie tussen technologie en de mens door middel van artistiek onderzoek. WE ARE DATA is een van de geselecteerde projecten. Vanaf vandaag heeft Hack the Body ook een website over het programma, de projecten en het onderzoek.
Vandaag hebben 80 studenten van de Fontys Hogeschool ICT Eindhoven een Tilburg hun eindopdracht gepresenteerd aan WE ARE DATA initiatiefnemers Tijl Akkermans en Hester Swaving. Deze groep studenten heeft zich een half jaar gebogen over de mogelijke implementatie van de eye tracker in de WE ARE DATA – Mirror Room. We waren verrast door de creatieve en bijzondere ideeën van de studenten en de energie die zij in ons project hebben gestoken.
Vanavond vond de eerste WE ARE DATA avond plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. In samenwerking met De Waag Society, het Rathenau Instituut, Baltan Laboratories en Europe by People heeft een publiek van 150 man zich verdiept in ‘Quantified Self’. Diverse sprekers gaven hun visie op de omgang en de toekomst van persoonlijke data.