WE ARE DATA
DAT MOET JE ERVAREN
In het publieke debat spelen het meten en opslaan van persoonlijke gegevens (data) en de daaruit voortkomende vragen over veiligheid en privacy een steeds grotere rol. Dit onderwerp zal in de nabije toekomst alleen maar belangrijker worden aangezien er steeds meer en betere techniek ontwikkeld wordt om onze persoonlijke data te meten en te gebruiken.
De WE ARE DATA is het antwoord van documentairemaker Thomas Blom en ontwerper Tijl Akkermans op de vraag die zij kregen tijdens de Masterclass Sandberg@Mediafonds 2014 met het thema ‘Quantified Reality’. Tijdens hun onderzoek werd duidelijk dat door de abstractie van nieuwe technologie het voor mensen moeilijk is om te begrijpen wat innovaties op het gebied van data voor hen betekenen. Daarom willen in de MIRROR ROOM een groot en breed publiek laten voelen en ervaren wat het betekent om hele persoonlijke gegevens af te staan.
WE ARE DATA gaat een stap verder dan wat veel andere projecten laten. Als het gaat over Big Data zijn het delen en opslaan van persoonlijke gegevens via Facebook, Instagram, Twitter en andere Social Media platforms een populair onderwerp. Maar dit zijn bewuste handelingen. Wij zetten zelf een foto of reactie online. De ervaring in de MIRROR ROOM richt zich op fysieke en emotionele informatie die je als mens altijd afgeeft, of je dat nu wilt en weet of niet. Wij zijn data.
WE ARE DATA is geen aanklacht of politiek statement. We willen het bewustzijn creëren op een heel persoonlijk en individueel niveau, omdat het registeren en opslaan van data voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show blijft. Privacy is een abstract en diffuus thema dat wij graag aan politici en beleidsmakers overlaten. De MIRROR ROOM maakt het onderwerp concreet en geeft bezoekers een bewust handelingsperspectief. We richten ons specifiek op het bereiken van diverse doelgroepen: jongeren op festivals, uiteenlopende bevolkings- groepen in de publieke ruimte (winkelstraten, stations, stadspleinen), maar ook het meer ingevoerde publiek op conferenties en beleidsmeetings.
“VPRO onderzoekt met WE ARE DATA de mogelijkheden om de discussie over data en privacy op zo’n manier te voeren dat een groot publiek op een heel persoonlijke manier aan het denken wordt gezet over wat privacy is, wat dat voor een ieder individueel betekent en welke waarde die privacy vertegenwoordigt.”
VPRO, mediapartner van WE ARE DATA
Technische innovaties ontwikkelen zich zo snel. Op korte termijn zullen computers en machines beter de emoties van een ander mens kunnen lezen dan wij onderling. Deze ontwikkelingen zullen zeker invloed hebben op onze wereld en onze directe omgeving. Technologie kan ons helpen om mensen te volgen en ons ‘veiliger' te voelen, maar de keerzijde daarvan is dat we altijd zullen worden gecontroleerd en geanalyseerd - we niet eens meer in staat zijn om onze diepere gedachten en emoties te verbergen. Technologie kan ons transparanter te maken. Iets om over na te denken…